WAT NA COVID-19?

This post is also available in: Français English

WAT NA COVID-19?

Zette Covid-19 de wereld op zijn kop?
In welke mate heeft COVID-19 de wereld veranderd?

 

Hoe zal ik als merk en als bedrijf het verschil maken na COVID-19?

Enkele vragen die je kunnen helpen om je merk of bedrijf effectief voor te bereiden op een duurzame aanpak (*)

 

1. Wees realistisch. Vraag jezelf vooreerst af welk ambitieniveau je ambieert.

Deze pandemie heeft alle stakeholders uit hun gewoontes geschud. Zo zal duurzaam ondernemen geen optie meer zijn maar een noodzaak…. Klanten verwachten het. Elk bedrijf zal grote of kleine stapjes moeten zetten in de richting van duurzame klantgerichtheid. Welk niveau ambieer jij met jouw bedrijf of merk?

o Verbeteren : zich aanpassen waar nodig
o Verkennen : inzetten op nieuwe opportuniteiten
o Schitteren : samenwerking voor de toekomst versterken
o Inspireren : mobilizeren van zowel interne als externe stakeholders
o Transformeren : hoger schakelen voor een betere toekomst

2. Wees strategisch. Overweeg het waarom van duurzaam ondernemen voor jouw bedrijf, merk of organisatie?

o Wat verwachten toekomstige generaties van ons?
o Welke rol denken we dat ons merk of onze organisatie kan spelen in de wereld rondom ons?
o Wat zouden we kunnen realiseren binnen 10,20, 100 jaar mochten alle hindernissen verwijderd zijn?
o Welke maatschappelijke problemen ervaren onze stakeholders en hoe kunnen we hierop een antwoord bieden?
o Welke menselijke nood zouden we kunnen tegemoetkomen?
o Is er onrecht dat we zouden kunnen rechtzetten door de manier dat we onze beslissingen nemen?
o Hoe zouden we verandering in de wereld rondom ons kunnen realizeren en welke invloed kunnen we hebben?
o Hoe kunnen we maatschappelijke trends en machtsverhoudingen positief beïnvloeden?
o Hoe kunnen we onze missie en waarden vertalen in concrete acties? Welk gedrag willen we in de toekomst?
o Hoe nemen we de diverse stakeholdergroepen en de verschillende perspectieven mee in onze beslissingen?
o Hoe kunnen we bijdragen om samenwerking te bevorderen die concrete lokale problemen aanpakt?

3. Focus bij beslissingen. Welke invalshoeken zullen prioritair zijn voor jouw bedrijf, merk of organisatie?

o Duurzame ontwikkeling versnellen
o Veerkracht van stakeholders vergroten
o Meer middelen inzetten
o De toekomstige generatie verder helpen
o Innovatie en co-creatie faciliteren
o Maatschappelijke transformatie inzetten voor positieve veranderingen
o Klimaat dringend aanpakken
o Technologie als hefboom voor duurzame impact
o Diversiteit en inclusie als prioriteit
o Sociale insteek versterken

4. Start nu met concrete acties. Welke aanpak zal het meest effectief zijn voor je bedrijf, merk of organsiatie.

o Wie wil je betrekken?
o Wat is de beste timing en plaats?
o Hoe en wanneer ga je concreet aan de slag?

 

Wacht niet langer om je strategische lens scherp te stellen
en concrete stappen te zetten naar duurzaam ondernemen.

ACTUNITED helpt bedrijven, merken en teams
om duurzame klantgerichtheid stapsgewijs uit te bouwen
met duidelijke communicatie en innovatieve projecten.

connect@actunited.be

Tot binnenkort, we helpen je graag op weg!

Team ACTUNITED
www.actunited.be

 

(*) Vragen gebaseerd op Covid-19 Decision Tool ontworpen door Cora Strandberg.