De lat moet hoger

This post is also available in: Nederlands Français

De lat moet hoger

 

‘De lat moet hoger’ hoor ik 2 marketeers zeggen in een interview rond duurzaamheid.

 

Dat is nieuw…  maar tegelijk  vooral hoopgevend. Als marketeer heb ik altijd geloofd dat echte veranderingen vertrekken vanuit de strategie : de bedrijfsstrategie en de merkstrategie. Toch had ik tot nu het gevoel dat marketeers zich niet betrokken voelden bij de duurzaamheidsaanpak. Wanneer maatschappelijke impact aangehaald werd, verwezen ze door naar de duurzaamheidsmanager en wanneer sprake was van duurzaam welzijn was dat de rol van HR…. Alleen business resultaten leek hun zaak te zijn!?

 

En wat als…

 

En wat als concrete focus op duurzaamheid in de strategie van de onderneming of het merk niet alleen betere business resultaten oplevert maar ook impact genereert binnen en buiten de onderneming en het welzijn bevordert van alle betrokkenen ? De marketing manager van Unox, een merk van Unilever en de marketing manager van Hak, een Nederlands groentebedrijf hebben het helemaal begrepen. Duurzaamheid zit vandaag al ingebakken in hun strategie. Unox gaat voor minder dierlijke eiwitten in hun producten en Hak zoekt manieren die mensen helpen om meer gezonde groeten te eten, uiteraard ook groenten die duurzamer geteeld worden. Beide marketing managers leggen hun ziel in hun producten en hun strategie en dat is waar duurzaamheid nu pas echt om draait en dat is wat ook toelaat om vandaag de lat hoger te leggen. Dat is het wat toelaat om niet alleen betere business resultaten te halen maar ook concrete impact te realiseren en er tegelijk als mens en als betrokkenen beter van te worden. Voor de werknemers is het aantrekkelijker voor zo’n bedrijf te werken dat zich inzet voor zo’n maatschappelijk doel maar ook voor de klanten is dat natuurlijk een hele goeie zaak. Iedereen wordt er beter van! En dat mochten deze marketeers ervaren, de lat moet hoger was hun motto …

 

Waarom doet iedereen het dan niet?

 

Ons inziens wordt duurzaamheid enerzijds te vaak als een zaak van de duurzaamheidsmanager gezien. Het is een complex proces en dus zal die duurzaamheidsmanager zich focussen op een haalbare strategie en die implementeren samen met een team en dan daarover rapporteren. Maar de echte kracht van een duurzame aanpak is uiteraard de strategie en de rapportering maar nog meer de ondersteuning en intrinsieke motivatie van alle betrokkenen. Duurzaamheid is zoals een brug, een transitie die nodig is . Maar de structuur alleen zonder een goed geintegreerd ondersteuningmechanisme is niet duurzaam. En dat is het werk van people managers want zij zijn het die in het hart van de onderneming met hun stakeholders intern en extern die ondersteuning kunnen bieden.

 

De lat kan hoger en volgens ons zijn het de people managers die dat kunnen mogelijk maken.

 

En dan kan iedereen bijdragen vanuit zijn werksituatie, zelfs klanten vanuit hun verbondenheid met het merk. Verbondenheid activeren is zo essentieel om duurzaamheid te concretiseren. Verbondenheid vanuit intrinsieke motivatie en persoonlijk engagement. Dat is betekeniseconomie. Dat brengt nieuwe groei nu.

 

Wil je weten hoe wij als ACTUNITED met people managers aan de slag gaan?

20210620 KORTE PRESENTATIE ACTUNITED

 

Vraag ook naar onze nieuwe iniatieven ontstaan tijdens covid toen onze zeer gewaardeerde workshops niet konden doorgaan.

Wij helpen je graag verder om jouw duurzaamheidsstrategie te helpen integreren voor beter resultaat, meer impact en meer welzijn. Want wij geloven dat duurzaamheid in actie in het hart van de onderneming werkt!

 

Tot binnenkort

Het ACTUNITED team

connect@actunited.be